„Chło­piec z jabł­kiem”



Pisząc o "Grand Hotel Budapest",
(jako miłośniczka sztuki), nie mogę pominąć
wspaniałego obrazu, wokół którego koncentruje się akcja filmu.


Mowa tu oczywiście o "Chłopcu  z jabłkiem"
pędzla  Johannes`a van Hoytl`a.

Johannes van Hoytl młodszy 
"Chłopiec z jabłkiem" 


"To jest znakomity portret pięknego chłopca u progu męskości
pędzla van Hoytla młodszego.
Blondyn o gładkiej, białej jak mleko skórze.
Nienaganna proweniencja.
Jeden z ostatnich w prywatnych rękach i bez wątpienia najlepszy.
To jest arcydzieło."
tak opisuję go boyowi Zero M. Gustav.

Na pierwszy rzut oka, wydawać się może,
iż mamy do czynienia z pochodzącym z okresu manieryzmu dziełem.
Okazuję się jednak, że obraz jest całkowicie współczesny.
Namalował go, na specjalne zamówienie reżysera (Wes`a  Anderson`a)
brytyjski malarz Michael Taylor.

M. Taylor podczas pracy nad "Chłopcem z jabłkiem"
źródło:mrtaylor.co.uk

 Prace nad obrazem trwały kilka miesięcy. Pozował do niego Ed Munro
(brytyjski model, aktor i tancerz)

Ed Munro.

W wywiadzie udzielonym dziennikarzowi "The Week" zdradził, że reżyser poszukiwał chłopca
 o blond włosach i figurze tancerza.  Zanim zdecydowano o ostatecznej koncepcji obrazu, chłopiec przymierzył ponad pięćdziesiąt kostiumów.

Niewątpliwie na potrzeby filmu powstało niezwykle interesujące dzieło.
I choć w obecnej chwil nikt nie wie gdzie się ono znajduję,
ma już spore grono wielbicieli.
Zainteresował się Nim (portretem) Dom Aukcyjny Sotheby's.
Przewidujący aukcyjny rekord.
 

***
CIEKAWOSTKI:
*największym wyzwaniem dla pozującego Ed`a Munro
 było misterne ułożenie rak
 (Chłopiec pozę tę musiał utrzymać przez ładnych kilka godzin =))
*historia sztuki odnotowała już jedno dzieło zatytułowane
"Portret młodzieńca z jabłkiem" namalował go w 1505 Rafael Santi 

"Portret młodzieńca z jabłkiem",  1505,  Rafael Santi

 * "... odnie­sień do sztuki w fil­mie Ander­sona jest wię­cej: 
Kiedy „Chło­piec z jabł­kiem” zostaje skra­dziony, jego miej­sce zaj­muje gra­fika w stylu Egona Schiele,
 stwo­rzona spe­cjal­nie na potrzeby filmu, przez ame­ry­kań­skiego
 arty­stę Richa Pel­le­grino

Kadr z filmu "Grand Hotel Budapest"

 *Schloss Lutz (w tej roli zamek Haine­walde w Sak­so­nii), dom Madamme D. pełen jest obra­zów Gustava Klimta (repro­duk­cji malo­wa­nych
 przez arty­stów ber­liń­skich). 
W jed­nej ze scen zauwa­żyć można por­tret Eli­sa­beth Bachofen-Echt 

G. Klimt, "Portret Elisabeth Bachofen-Echt",
1914-1916

czy por­tret Adele Bloch-Bauer (Złota Adela).
 Suk­nia Madame D., boha­terki „por­tre­to­wej” afery, 
zapro­jek­to­wana przez Milene Cano­nero, nawią­zuje do zło­tej, aksa­mit­nej sukni z por­tretu Klimta.

G. Klimt "Portret Adele Bloch-Bauer"  (Złota Adela), 1907/ Madame D

 ***
Po prostu uczta dla oczu =>



źródła:
 http://www.niezlasztuka.net/artykuly-o-sztuce/tajemniczy-chlopiec-z-jablkiem/
 http://edusens.blogspot.com/2014/04/grand-hotel-budapest-czyli-filmowa.htm
 http://sztukawkawalkach.pl/dziela/portret-mlodzienca-z-jablkiem/
 http://lynncinnamon.com/2014/04/boy-apple-grand-budapest-hotel-real-painting/

Komentarze